Special Case: Melanie Gaydos vol. II

Picture: https://www.huffingtonpost.com/entry/melanie-gaydos-model_us_5935879fe4b0cfcda9165719


“I’m the only person doing what I do, and at first I found it hard being objectified by others. These days, I don’t really have a problem with people seeing me differently to how I see myself.”   Melanie Gaydos 

Štúdium na umeleckej škole v N.Y. otvára Melanie Gaydos nové umelecké aj pracovné príležitosti. Štúdium autoportrétov jej prináša viac osobný a hlbší pohľad na telesnosť. Pri tomto type umeleckého vyjadrenia prechádza každý umelec výraznou sebareflexiou. Nie je možné venovať sa štúdiu autoportrétov a pritom zostať neosobným. Jednou z prvých zmien je reflexia na vlastnú telesnosť. Sekundárnym je vytváranie základov pre nový „image“. 

V tomto „rannom“ období, Melanie prestáva nosiť parochne. V tom čase si uvedomuje, že parochne, ktoré jej z jej pohľadu doteraz umožňovali priblížiť sa a „zapadnúť“ medzi ostatných, už nepotrebuje. Už to nie je jej štýl. Rysovala sa možnosť pokúsiť sa zaujať svojim „prirodzeným“ image módnu komunitu.  Príležitosť sa v tom čase ponúkala fotením pre fotografov z Dark mode scene . Melanie strategicky vsadila na minimalistický prístup v móde . 
(Melanie Gaydos on maccosmetics.com)

Myslím si, že som spravila skutočne úžasnú prácu po tom, čo som urobila prvé fotografie. Moja kariéra začala tak ako aj iným modelkám. Fotenie, maily a stretnutia. Počiatočné ťažkosti s presadením pripisujem tomu, že ešte stále nie som plne vyprofilovaná. Po mojom fotení a dokončení prvej série fotografií, ktoré som urobila, ma oslovila prestížna agentúra, ale nakoniec dospeli k záveru, že nie som pre nich vhodná. Bola som sklamaná, pretože ak by sa rozhodli zastupovať mňa, znamenalo by to, že ma spoločnosť konečne prijme takú aká som, kto som, a uzná ma za to čo robím. Chcela som, aby ma ľudia videli takú, ako sa vidím ja. 
(Z rozhovoru Melanie Gaydos pre maccosmetics.com)

Prínos Melanie Gaydos v móde nesporne spočíva v jej „unikátnosti“. Ale nie len v nej. Jej feeling dodáva fotografiám nezameniteľnosť. Ak si prezrieme jej fotografie, vnímame ich „náladu“ a pokúšame sa dešifrovať myšlienku ktorú nesú. Nie genetickú poruchu modelky. 

Momentálne pracujem s ľuďmi, na ktorých sa mi páči to, čo mne samej naozaj pomáha vylepšiť svoje chápanie toho, kto som, ako sa sama v sebe premietam a skutočne prijímam svoje telo. Som jediná, ktorá robí to, čo robí. Na začiatku som zistila, že je ťažké byť objektom iným. V súčasnej dobe nemám problém s ľuďmi, ktorí ma vidia inak ako sami seba. Myslím, že je to preto, že sa všetci zrkadlíme navzájom. Snažíme sa pochopiť veci, s ktorými sa nemusíme nutne identifikovať. 

Niekedy som ale prekvapená, aké majú ľudia silné reakcie na spôsob, akým sa na seba pozerám. Bola som takáto celý môj život. Vždy som mala predstavu svojho tela ako vozidla. To však neovplyvňuje to, kto som.  Niektoré médiá ma stále považujú považujú za trend alebo za trik. Ale ja si napriek tomu myslím, že práve moja práca v modelingu je spôsob, ako môžu cez médiá ostatní lepšie pochopiť to, čo robím a prečo to robím.
(Z rozhovoru Melanie Gaydos pre maccosmetics.com)
Zdroj: https://www.maccosmetics.com/culture/my-beauty/melanie-gaydos


V dnešnej dobe je krása tým, čo sa všetci usilujeme dosiahnuť tak, že svoj image meníme podľa toho čo vidíme v časopisoch, filmoch a na webe. To ale v pravom zmysle nie je skutočné. Sú to kopírovateľné súbory estetických obrazov. Tieto myšlienky a módne idei, začínajú svoju existenciu výhradne vo virtuálnom priestore. Pretože je širší a nemá skoro žiadne limity. Technológia rozmazala náš obraz krásy tak, že sa krása v reálnom živote stala niečím, čo neexistuje. Kvôli webovým stránkam, ako sú Facebook, Instagram, YouTube a iným, krása už nie je len fyzickou prítomnosťou, ale v skutočnosti väčšinu času vnímame tieto obrazy krásy prostredníctvom nejakej formy digitálnej obrazovky. Samotná realizácia týchto estetických obrazov (image) na fyzickú telesnosť už pochopiteľne na limity narazí. Vtip však neustále tkvie v tom, minimalizovať takéto typy frustrácii. Je to akási poistka vo forme estetickej kompenzácie, pri ktorej vieme, že cielený efekt nedosiahneme na 100%. Ale napriek tomu, sa mu paradoxne pokúšame čo najviac priblížiť. 

Jedinou, avšak opäť paradoxnou istotou v móde je, že všeobecne akceptovaný obraz krásy sa v priebehu času neustále menil, mení a bude sa meniť. Estetické zmeny sa vždy prispôsobujú aktuálnemu momentu a okolnostiam. Niektoré môžu prichádzať z módnych revolúcií, ako napríklad aktuálny úspech Melanie Gaydos. Vidíme, že sa tak v móde vyhrocuje tlak na akési redefinovanie krásy, ktoré praje modelom a modelkám s unikátnym a neštandardným telesným vzhľadom.  Esteticky komplexnejšie tak rozširujeme obraz toho, čo sme doteraz považovali za krásne. Samozrejme, že používať slová krása alebo krásno začína byť značne archaické. Dnes nám už tento jednostranný termín nepostačuje, preto nám začína byť bližšie označovať krásne za estetické. Pretože estetické má tú silu, že nemusí byť iba výhradne krásne.

Pred nástupom digitálnych médií nikdy nikto nebol absolútne spokojný zo svojou prirodzenou krásou. Teraz je všetko ale inak. Digitálne médiá  dokážu vytvárať estetické obrazy v takom rozsahu a tak dokonale, že im nedokážeme odolať. 
Poznámka:Aktuálne je možné využiť priestor na diskusiu s Melanie Gaydos cez jej kampaň na FB . 











Picture: http://melaniegaydos.tumblr.com/

Zdroje:
1. https://www.maccosmetics.no/culture/my-beauty/melanie-gaydos & http://thesocialrush.com/new-elf-fashion-world-melanie-gaydos/ 
2.  https://www.pinterest.com/pin/529876712387266145/
3. https://www.maccosmetics.com/culture/my-beauty/melanie-gaydos
4. https://theevolutionofbeauty.wordpress.com/2012/04/20/21st-century-beauty-present-day/
5. https://www.facebook.com/melanie.gaydos.model/videos/1415297748576882/

Autor: Mgr. Peter Takáč
Katedra filozofie a aplikovanej filozofie
FF, UCM v Trnave
kontakt: pete.takac@gmail.com


Komentáre